به گزارش مشرق، حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سفر به
مسکو به منظور رایزنی با مقامات روسی درخصوص تحولات منطقه روز گذشته در
کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داده شده در ریانوستی شرکت کرد.
وی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: گفت وگوهای مثبتی با باگدانف به مدت 4 ساعت داشتیم، گفت وگو با دوستان روس مفید، موثر و کمک کننده است. شرایط منطقه پیچیده و تحولات در منطقه سریع است. دیدارها و مشورت های سیاسی درخصوص منطقه متناسب با پیچیدگی و سرعت تحولات غرب آسیا است. اولین موضوع بحث اقدامات تحریک آمیز رژیم کودک کش اسرائیل در مسجد الاقصی است. این رژیم با اقدامات تحریک آمیز در بلندی های جولان سوریه، تداوم شهرک سازی در اراضی فلسطینی و تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی استفاده از مسجد الاقصی اقدامات تحریک آمیزی را به صورت ابلهانه شروع کرده است.
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه اظهار کرد: اگر این رژیم اقدامات خود را متوقف نکند اوضاع پیچیده تر خواهد شد و بدون تردید این اقدامات با پاسخ قاطع، فوری و کوبنده مواجهه خواهد گردید. ارتباط رژیم صهیونیستی با داعش و جبهه النصره کاملا آشکار است. سیاست ما پیشگیری از تقویت تروریسم درمنطقه است. ارتباط تروریست ها از طریق سوریه و بلندی های جولان با اسرائیل خطر جدی برای صلح و امنیت جهانی است. ما به همه متحدین این رژیم کودک کش هشدار جدی می دهیم که مانع این تحرکات شوند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: با همکاران در روسیه اتفاق نظر داریم که اقدامات این رژیم اوضاع را پیچیده تر می کند. درخصوص سوریه گفت و گوی مفصلی با باگدانف و همکارانش داشتیم. ظریف ایده های سیاسی جدیدی را در دیدار با بشار اسد ارائه داده است، ما درملاقات روز گذشته این ایده ها را با همکاران در وزارت خارجه بدقت مورد توجه قرار دادیم و تهران و مسکو مصمم هستند با همکاری سوریه برای خروج این کشور از بحران همه اقدامات و ظرفیت خود را بکار گیرند.
وی تصریح کرد: از بشار اسد درخصوص راهکار سیاسی در سوریه ایده های جالب و جذابی را دریافت کردیم هر ایده و ابتکار سیاسی همزمان با مبارزه جدی با تروریسم در سوریه، هرگونه ابتکار سیاسی، راهکار سیاسی، مبارزه با تروریسم به موازات هم پیش خواهند رفت.
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه افزود: اسد رئیس جمهور قانونی در هر راه حلی بخش مهمی از راه حل سیاسی خواهد بود. در هر گام و مرحله ای در سوریه نقش مردم سوریه کلیدی و محوری است. تهران و مسکو ارتباطات خود را با همه طرف های معارض سوری ادامه می دهند و معتقدیم معارضه سوری معتقد به کار سیاسی نیز بعنوان جزیی از راه حل سیاسی در این کشور هستند.
امیرعبداللهیان اظهار کرد: تصمیم اخیر رئیس جمهور روسیه درکمک بیشتر به مبارزه با تروریسم در سوریه را اقدامی خردمندانه، حکیمانه و بجا می دانیم، با باگدانف و همکاران وزارت امورخارجه گفت و گوهای مهمی درخصوص آینده یمن و وضعیت موجود درآن داشتیم.
وی تاکید کرد: تجاوز نظامی عربستان به یمن خطای استراتژیک بود و این اقدام نادرست طبعات منفی بر امنیت منطقه و امنیت یمن و عربستان در بردارد. ادامه توسل به زور در یمن اثری ندارد و باید محاصره نظامی دریمن شکسته شود. تهران از همه ظرفیت های خود برای کمک به مردم یمن استفاده می کند. تهران و مسکو از تلاش های نماینده سازمان ملل در امور یمن حمایت می کنند. ما از گفت و گوهای سیاسی که بین طرف های مختلف یمن با حضور نماینده یمن در مسقط عمان درجریان است حمایت می کنیم.
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: مایلم توجه شما را به این موضوع مهم جلب کنم که درحالی که همه ما در سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم حرف و یا عمل می کنیم، کشورهای منطقه و غربی، همه کشورهای منطقه را تهدید می کنند. راه کار در سوریه و یمن صرفا سیاسی است ما از یمنی حمایت می کنیم که همه گروه های یمنی در آینده سیاسی آن نقش داشته و با همه همسایگان در صلح و ثبات و آرامش زندگی کنند و همه گروهها در مبارزه تروریسم اقدام کنند.
امیرعبداللهیان افزود: ما همچنان نگران وضعیت در بحرین هستیم. حکومت بحرین را تشویق می کنیم با معارضین خودش که دموکرات ترین معارضین را دارند به گفت و گو بپردازند. تداوم بازداشت شیخ علی سلمان رهبر دموکرات ترین معارض سیاسی بحرین را یک خطا می دانیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم حکومت بحرین عناصر افراطی درون حکومت را از مرکز تصمیم گیری دور کند و فرصتی برای آشتی با مردمش پیدا کند. ما آماده تلاش برای گفت و گوی ملی بین همه طرف ها و کمک به این روند هستیم. نسبت به تداوم نقض سیستماتیک حقوق بشر در بحرین نگرانیم.
در ادامه این نشست خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند:
برنامه ارائه داده شده از سوی ایران و سوریه درمورد حل بحران سوریه چیست؟ درمورد ارتباط اسرائیل با داعش و جبهه النصره توضیح دهید؟
در مورد ایده های سیاسی مطرح در سوریه ( تهران و مسکو بر این روش و جزئیات اتفاق نظردارند) جزئیاتش را با باگدانف گفت و گو نمودیم و گفت و گوهای بیشتری با مقامات سوریه نیز خواهیم داشت و بعد از نهایی کردن ایده های ایران - مسکو - دمشق جزئیات بیشتر آن را اعلام میکنیم.
در خصوص ارتباط اسرائیل با داعش و جبهه النصره تنها به دو نمونه از عوامل ارتباط مستقیم گروه های تروریستی با اسرائیل اشاره می کنم.
آیا شنیده اید گروه تروریستی داعش عملیاتی را علیه اسرائیل انجام دهد؟ آیا این گروه عملیاتی علیه منافع اسرائیل انجام داده اند؟
اطلاعات دقیقی است که دراین رابطه وجود دارد.
سران داعش و جبهه النصره در بیمارستان های تلاویو بعد از مجروحیت شان در سوریه و عراق، مداوا می شوند.
حتی اسرائیلی ها در نزدیکی مرزهایشان با بلندی های جولان، جنگجویان داعش و النصره را بصورت اورژانسی معالجه می کنند.
طبیعی است که اسرائیل که ماهیت و هویت آن تروریستی است چنین رابطه و خدماتی را به تروریست ها بدهد.
درخصوص سخنان بوگدانف درمورد بررسی سیستم امنیتی در خلیج فارس توضیح دهید و همچنین در رابطه با تناقضاتی که در اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با روسیه ( از یک طرف می گویند روسیه به سوریه کمک میکند درانزوا قرار می گیرد و از طرف دیگر می گویند بشار اسد در دولت انتقالی جایگاهی دارد) وجود دارد ، نظرتان چیست؟
باگدانف ایده هایی را درخصوص همکاری های منطقه ای دست جمعی مطرح کردند ما از هرگونه گفت و گو و همکاری منطقه ای در مسیر صلح و ثبات منطقه استقبال می کنیم.
در مورد وجود تناقضات در مواضع آمریکا نیز مشکل این است که آمریکا در گفتار و رفتار مواضع متعارض دارد.
اما در تحول مهم در مورد سوریه همه بازیگران اصلی بر راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند. درمورد جزئیات و چگونگی آن تفاوت دیدگاه وجود دارد که گفت و گوهای منطقه ای و بین المللی و مشورت های چند جانبه می تواند ما را برای رسیدن به یک همکاری مشترک کمک کند.
لطفا درارتباط با تناقضات رفتاری و گفتاری از آمریکایی ها سئوال کنید.
نظر شما در مورد اظهارات رئیس جمهور روسیه درمورد تشکیل جبهه واحد مشترک برای مبارزه با تروریسم چیست؟ موافقتنامه برنامه هسته ای تا چه حد بر مبارزه با تروریسم تاثیر گذار است؟
از ابتکار عمل پوتین در مقابله با تروریسم حمایت می کنیم و آمادگی داریم اقدامات وهمکاری های مشترک داشته باشیم. تروریسم خطر جدی برای همه است و نیازمند اقدام جدی و واقعی.
توافقات هسته ای درمسیر درست خود قرار دارد. توافق نشان داد که می توان در دنیای پیچیده کنونی دیپلماسی را بر جنگ و دشمنی را به همکاری تبدیل کرد.
اگر در مبارزه با تروریسم کشورها و بازیگران اصلی نیت جدی داشته باشند، می توان با اقدام موثر تروریسم را ریشه کن کرد.
درمبارزه با تروریسم جنگ یک عامل است ولی عوامل مختلف دیگری درآن نقش دارند. طبیعی است در جریان حضور رئیس جمهور و شرکت در نشست سازمان ملل متحد مباحث مهمی نظیر مبارزه با ترویسم، افراط گرایی و ضروت همکاری های بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
ضرورت توقف جنگ در سوریه، یمن، لیبی و کشورهایی که دست خوش درگیری واقعی و تروریسم هستند، از موضوعات مورد توجه تهران است. مایلم تاکید کنم دراین موضوعات اساسی و مهم تهران و مسکو دارای دیدگاه های مشترک هستند.
هرج و مرج در سوریه چه وقت متوقف شده و چه کشورهایی از جهان دراین ائتلاف جای خواهند گرفت؟ آیا اسرائیل هم در این ائتلاف است؟
هرج و مرج زمانی متوقف می شود که مرزهای کشور توسط همسایگان آن کنترل شوند و بازیگران فرامنطقه ای از تروریست ها استفاده ابزاری نکنند.
اگر همسایگان مرزهای خودشان را با سوریه کنترل کنند، سوری ها در کوتاهترین زمان تروریست ها را خلع سلاح کرده و یا می توانند مبارزه جدی و موثری داشته باشند.
جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را نامشروع می داند و نقش آن را در منطقه تخریب کننده و این رژیم ریشه بسیاری از بحران ها در منطقه است.
در هرگونه طرح سیاسی خواستار مشارکت همه کشورها برای کمک به سوریه هستیم و این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم.
تا چه حد اتحاد و انسجام همه کشورهای شیعی و پیدا کردن یک کنفدراسیون برای مبارزه با تروریسم جدی به نظر می رسد؟ آیا شهروندان روسیه در سوریه و عراق هستند؟
ما به دنبال اتحاد کشورهای شیعی ابدا نیستیم. شیعه و سنی همه مسلمان هسنتند و مشترکات ما یکی است لذا آنچه را که راجع به مباحث شیعی و سنی گفته می شد از نگاه ما آنها یک مجموعه واحد هستند.
ما در مبارزه با تروریسم به کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی کمک می کنیم. اما هیچ نیروی جنگجویی درعراق، سوریه و یمن نداریم. در یمن هیچ مستشار نظامی ایران وجود ندارد. هیچ گونه سلاحی را به یمن صادرنکردیم و نمی کنیم.
در سوریه و عراق به درخواست های دولت این کشور مستشاران نظامی برای مبارزه با تروریسم داریم. اما دراین دو کشور هیچ جنگجویی نداریم. در چارچوب حقوق بین الملل همه گونه کمک به عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم می کنیم.
آیا ایران در خصوص رایزنی در مورد یمن آمادگی دارد؟
ما از گفت و گوهای یمن حمایت و حتی طرفین یمنی را تشویق می کنیم. گفت و گو ها در صنعا از روز گذشته با حضور گروه هایی از معارضین در مسقط در حال انجام است.
نظر شما راجع به اظهارات جان کری برای فشار دو کشور آمریکا و روسیه بر سوریه برای گفت و گو با مخالفین چیست؟
ظریف طرحی را در این خصوص ارائه نمود. همچنین ایده های جالبی نیز از بشار اسد دریافت کردیم. ما فکر می کنیم برای گفت و گو بین حکومت و معارضه مشکل بشار اسد نیست بلکه مشکل معارضین سوریه هستند. چون انسجام و رهبری مشترک ندارند و بخشی از آنها با گروه های تروریستی همکاری می کنند و بخشی دیگر درخارج از کشور بوده و از جریانات بی اطلاع می باشند.
ما و روسیه تلاش می کنیم بتوانیم معارضه واقعی در سوریه که معتقد به راهکار سیاسی باشند را شناسایی کنیم و آنها نسبت شان را با تروریست ها مشخص کنند. ما این اطمینان را از بشار اسد دریافت کردیم که براساس بیانیه ژنو گفت و گو شکل بگیرد. پس مشکل بشار اسد نیست. بشار اسد جزء مهم و واقعی از راه حل سیاسی در سوریه است.
وی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: گفت وگوهای مثبتی با باگدانف به مدت 4 ساعت داشتیم، گفت وگو با دوستان روس مفید، موثر و کمک کننده است. شرایط منطقه پیچیده و تحولات در منطقه سریع است. دیدارها و مشورت های سیاسی درخصوص منطقه متناسب با پیچیدگی و سرعت تحولات غرب آسیا است. اولین موضوع بحث اقدامات تحریک آمیز رژیم کودک کش اسرائیل در مسجد الاقصی است. این رژیم با اقدامات تحریک آمیز در بلندی های جولان سوریه، تداوم شهرک سازی در اراضی فلسطینی و تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی استفاده از مسجد الاقصی اقدامات تحریک آمیزی را به صورت ابلهانه شروع کرده است.
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه اظهار کرد: اگر این رژیم اقدامات خود را متوقف نکند اوضاع پیچیده تر خواهد شد و بدون تردید این اقدامات با پاسخ قاطع، فوری و کوبنده مواجهه خواهد گردید. ارتباط رژیم صهیونیستی با داعش و جبهه النصره کاملا آشکار است. سیاست ما پیشگیری از تقویت تروریسم درمنطقه است. ارتباط تروریست ها از طریق سوریه و بلندی های جولان با اسرائیل خطر جدی برای صلح و امنیت جهانی است. ما به همه متحدین این رژیم کودک کش هشدار جدی می دهیم که مانع این تحرکات شوند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: با همکاران در روسیه اتفاق نظر داریم که اقدامات این رژیم اوضاع را پیچیده تر می کند. درخصوص سوریه گفت و گوی مفصلی با باگدانف و همکارانش داشتیم. ظریف ایده های سیاسی جدیدی را در دیدار با بشار اسد ارائه داده است، ما درملاقات روز گذشته این ایده ها را با همکاران در وزارت خارجه بدقت مورد توجه قرار دادیم و تهران و مسکو مصمم هستند با همکاری سوریه برای خروج این کشور از بحران همه اقدامات و ظرفیت خود را بکار گیرند.
وی تصریح کرد: از بشار اسد درخصوص راهکار سیاسی در سوریه ایده های جالب و جذابی را دریافت کردیم هر ایده و ابتکار سیاسی همزمان با مبارزه جدی با تروریسم در سوریه، هرگونه ابتکار سیاسی، راهکار سیاسی، مبارزه با تروریسم به موازات هم پیش خواهند رفت.
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه افزود: اسد رئیس جمهور قانونی در هر راه حلی بخش مهمی از راه حل سیاسی خواهد بود. در هر گام و مرحله ای در سوریه نقش مردم سوریه کلیدی و محوری است. تهران و مسکو ارتباطات خود را با همه طرف های معارض سوری ادامه می دهند و معتقدیم معارضه سوری معتقد به کار سیاسی نیز بعنوان جزیی از راه حل سیاسی در این کشور هستند.
امیرعبداللهیان اظهار کرد: تصمیم اخیر رئیس جمهور روسیه درکمک بیشتر به مبارزه با تروریسم در سوریه را اقدامی خردمندانه، حکیمانه و بجا می دانیم، با باگدانف و همکاران وزارت امورخارجه گفت و گوهای مهمی درخصوص آینده یمن و وضعیت موجود درآن داشتیم.
وی تاکید کرد: تجاوز نظامی عربستان به یمن خطای استراتژیک بود و این اقدام نادرست طبعات منفی بر امنیت منطقه و امنیت یمن و عربستان در بردارد. ادامه توسل به زور در یمن اثری ندارد و باید محاصره نظامی دریمن شکسته شود. تهران از همه ظرفیت های خود برای کمک به مردم یمن استفاده می کند. تهران و مسکو از تلاش های نماینده سازمان ملل در امور یمن حمایت می کنند. ما از گفت و گوهای سیاسی که بین طرف های مختلف یمن با حضور نماینده یمن در مسقط عمان درجریان است حمایت می کنیم.
معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: مایلم توجه شما را به این موضوع مهم جلب کنم که درحالی که همه ما در سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم حرف و یا عمل می کنیم، کشورهای منطقه و غربی، همه کشورهای منطقه را تهدید می کنند. راه کار در سوریه و یمن صرفا سیاسی است ما از یمنی حمایت می کنیم که همه گروه های یمنی در آینده سیاسی آن نقش داشته و با همه همسایگان در صلح و ثبات و آرامش زندگی کنند و همه گروهها در مبارزه تروریسم اقدام کنند.
امیرعبداللهیان افزود: ما همچنان نگران وضعیت در بحرین هستیم. حکومت بحرین را تشویق می کنیم با معارضین خودش که دموکرات ترین معارضین را دارند به گفت و گو بپردازند. تداوم بازداشت شیخ علی سلمان رهبر دموکرات ترین معارض سیاسی بحرین را یک خطا می دانیم.
وی اظهار کرد: امیدوارم حکومت بحرین عناصر افراطی درون حکومت را از مرکز تصمیم گیری دور کند و فرصتی برای آشتی با مردمش پیدا کند. ما آماده تلاش برای گفت و گوی ملی بین همه طرف ها و کمک به این روند هستیم. نسبت به تداوم نقض سیستماتیک حقوق بشر در بحرین نگرانیم.
در ادامه این نشست خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند:
برنامه ارائه داده شده از سوی ایران و سوریه درمورد حل بحران سوریه چیست؟ درمورد ارتباط اسرائیل با داعش و جبهه النصره توضیح دهید؟
در مورد ایده های سیاسی مطرح در سوریه ( تهران و مسکو بر این روش و جزئیات اتفاق نظردارند) جزئیاتش را با باگدانف گفت و گو نمودیم و گفت و گوهای بیشتری با مقامات سوریه نیز خواهیم داشت و بعد از نهایی کردن ایده های ایران - مسکو - دمشق جزئیات بیشتر آن را اعلام میکنیم.
در خصوص ارتباط اسرائیل با داعش و جبهه النصره تنها به دو نمونه از عوامل ارتباط مستقیم گروه های تروریستی با اسرائیل اشاره می کنم.
آیا شنیده اید گروه تروریستی داعش عملیاتی را علیه اسرائیل انجام دهد؟ آیا این گروه عملیاتی علیه منافع اسرائیل انجام داده اند؟
اطلاعات دقیقی است که دراین رابطه وجود دارد.
سران داعش و جبهه النصره در بیمارستان های تلاویو بعد از مجروحیت شان در سوریه و عراق، مداوا می شوند.
حتی اسرائیلی ها در نزدیکی مرزهایشان با بلندی های جولان، جنگجویان داعش و النصره را بصورت اورژانسی معالجه می کنند.
طبیعی است که اسرائیل که ماهیت و هویت آن تروریستی است چنین رابطه و خدماتی را به تروریست ها بدهد.
درخصوص سخنان بوگدانف درمورد بررسی سیستم امنیتی در خلیج فارس توضیح دهید و همچنین در رابطه با تناقضاتی که در اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با روسیه ( از یک طرف می گویند روسیه به سوریه کمک میکند درانزوا قرار می گیرد و از طرف دیگر می گویند بشار اسد در دولت انتقالی جایگاهی دارد) وجود دارد ، نظرتان چیست؟
باگدانف ایده هایی را درخصوص همکاری های منطقه ای دست جمعی مطرح کردند ما از هرگونه گفت و گو و همکاری منطقه ای در مسیر صلح و ثبات منطقه استقبال می کنیم.
در مورد وجود تناقضات در مواضع آمریکا نیز مشکل این است که آمریکا در گفتار و رفتار مواضع متعارض دارد.
اما در تحول مهم در مورد سوریه همه بازیگران اصلی بر راهکار سیاسی اتفاق نظر دارند. درمورد جزئیات و چگونگی آن تفاوت دیدگاه وجود دارد که گفت و گوهای منطقه ای و بین المللی و مشورت های چند جانبه می تواند ما را برای رسیدن به یک همکاری مشترک کمک کند.
لطفا درارتباط با تناقضات رفتاری و گفتاری از آمریکایی ها سئوال کنید.
نظر شما در مورد اظهارات رئیس جمهور روسیه درمورد تشکیل جبهه واحد مشترک برای مبارزه با تروریسم چیست؟ موافقتنامه برنامه هسته ای تا چه حد بر مبارزه با تروریسم تاثیر گذار است؟
از ابتکار عمل پوتین در مقابله با تروریسم حمایت می کنیم و آمادگی داریم اقدامات وهمکاری های مشترک داشته باشیم. تروریسم خطر جدی برای همه است و نیازمند اقدام جدی و واقعی.
توافقات هسته ای درمسیر درست خود قرار دارد. توافق نشان داد که می توان در دنیای پیچیده کنونی دیپلماسی را بر جنگ و دشمنی را به همکاری تبدیل کرد.
اگر در مبارزه با تروریسم کشورها و بازیگران اصلی نیت جدی داشته باشند، می توان با اقدام موثر تروریسم را ریشه کن کرد.
درمبارزه با تروریسم جنگ یک عامل است ولی عوامل مختلف دیگری درآن نقش دارند. طبیعی است در جریان حضور رئیس جمهور و شرکت در نشست سازمان ملل متحد مباحث مهمی نظیر مبارزه با ترویسم، افراط گرایی و ضروت همکاری های بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
ضرورت توقف جنگ در سوریه، یمن، لیبی و کشورهایی که دست خوش درگیری واقعی و تروریسم هستند، از موضوعات مورد توجه تهران است. مایلم تاکید کنم دراین موضوعات اساسی و مهم تهران و مسکو دارای دیدگاه های مشترک هستند.
هرج و مرج در سوریه چه وقت متوقف شده و چه کشورهایی از جهان دراین ائتلاف جای خواهند گرفت؟ آیا اسرائیل هم در این ائتلاف است؟
هرج و مرج زمانی متوقف می شود که مرزهای کشور توسط همسایگان آن کنترل شوند و بازیگران فرامنطقه ای از تروریست ها استفاده ابزاری نکنند.
اگر همسایگان مرزهای خودشان را با سوریه کنترل کنند، سوری ها در کوتاهترین زمان تروریست ها را خلع سلاح کرده و یا می توانند مبارزه جدی و موثری داشته باشند.
جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را نامشروع می داند و نقش آن را در منطقه تخریب کننده و این رژیم ریشه بسیاری از بحران ها در منطقه است.
در هرگونه طرح سیاسی خواستار مشارکت همه کشورها برای کمک به سوریه هستیم و این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم.
تا چه حد اتحاد و انسجام همه کشورهای شیعی و پیدا کردن یک کنفدراسیون برای مبارزه با تروریسم جدی به نظر می رسد؟ آیا شهروندان روسیه در سوریه و عراق هستند؟
ما به دنبال اتحاد کشورهای شیعی ابدا نیستیم. شیعه و سنی همه مسلمان هسنتند و مشترکات ما یکی است لذا آنچه را که راجع به مباحث شیعی و سنی گفته می شد از نگاه ما آنها یک مجموعه واحد هستند.
ما در مبارزه با تروریسم به کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی کمک می کنیم. اما هیچ نیروی جنگجویی درعراق، سوریه و یمن نداریم. در یمن هیچ مستشار نظامی ایران وجود ندارد. هیچ گونه سلاحی را به یمن صادرنکردیم و نمی کنیم.
در سوریه و عراق به درخواست های دولت این کشور مستشاران نظامی برای مبارزه با تروریسم داریم. اما دراین دو کشور هیچ جنگجویی نداریم. در چارچوب حقوق بین الملل همه گونه کمک به عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم می کنیم.
آیا ایران در خصوص رایزنی در مورد یمن آمادگی دارد؟
ما از گفت و گوهای یمن حمایت و حتی طرفین یمنی را تشویق می کنیم. گفت و گو ها در صنعا از روز گذشته با حضور گروه هایی از معارضین در مسقط در حال انجام است.
نظر شما راجع به اظهارات جان کری برای فشار دو کشور آمریکا و روسیه بر سوریه برای گفت و گو با مخالفین چیست؟
ظریف طرحی را در این خصوص ارائه نمود. همچنین ایده های جالبی نیز از بشار اسد دریافت کردیم. ما فکر می کنیم برای گفت و گو بین حکومت و معارضه مشکل بشار اسد نیست بلکه مشکل معارضین سوریه هستند. چون انسجام و رهبری مشترک ندارند و بخشی از آنها با گروه های تروریستی همکاری می کنند و بخشی دیگر درخارج از کشور بوده و از جریانات بی اطلاع می باشند.
ما و روسیه تلاش می کنیم بتوانیم معارضه واقعی در سوریه که معتقد به راهکار سیاسی باشند را شناسایی کنیم و آنها نسبت شان را با تروریست ها مشخص کنند. ما این اطمینان را از بشار اسد دریافت کردیم که براساس بیانیه ژنو گفت و گو شکل بگیرد. پس مشکل بشار اسد نیست. بشار اسد جزء مهم و واقعی از راه حل سیاسی در سوریه است.